Ljusdunkelmålaren från Frankrike

I mitten av juli 1610 dör en av mina absoluta konstnärsfavoriter – Caravaggio. En av barockens mest fantastiska bildkonstnärer och absolut tidens värsta Bad Boy.

Men den här konstpausen kommer inte att handla om Caravaggio utan om Georges de La Tour, en fransk konstnär som garanterat måste ha inspirerats av Rembrandt men absolut också av Caravaggio.

Georges de La Tour, föddes 1593 i Vic-sur-Seille i Frankrike kom att arbeta, först för Frans II som var hertig av Lothringen och sedan senare som hovmålare under den franske kungen Ludvig XIV. Barocken är den nya för perioden. Inom bildkonsten är den storvulen, svulstig och dramatisk till formen. Frodigt med extra allt skulle man också kunna säga. Mitt i den strömningen står de La Tour med sitt staffli och målar. Det känns som hans penslar leker fram både ljus och mörker och han blir tillsammans med just Rembrandt och Caravaggio de som bäst kommer att kunna behärska klärbobskyr – användningen av ljus ock skugga, många gånger med starkt kontrasterade färger.

Men han är inte bara tekniskt driven utan även i sina motivval är ha faktiskt mer modern än sin förebild Rembrandt och absolut jämsides med Caravaggio. I Josef med Jesusbarnet i timmermansverkstaden från 1645 möter vi fadern, Josef alltså, tillsammans med sin son i snickarboden. Det är mycket ovanligt att de två avbildas i sin ensamhet, oftast är moder Maria med på de bilder där också Josef är med. De La Tour har också valt att inte måla glorior på de två som var i det närmaste legio när de gudomliga skulle avbildas på den här tiden (också). Men det som griper tag i mig är att det är en vardagsbild, en far och en son tillsammans på pappas arbetsplats. Och det jag ser och läser in i Jesus blick och anlete är den ovillkorliga kärleken till sin far, Josef. Att konstverket sedan är ett mästerverk av ypperlig kvalitet där de La Tour med en mästerlig färghållning och ljussättning skapar en suggestiv och ödmjuk bild. Magiskt.

Georges de La Tour dog den 30 januari 1652.Totalt tror man att de La Tour’s produktion bestod av knappt ett 20-tal målningar. Han återupptäcks som konstnär faktiskt först i början på 1900-talet.

Josef med Jesusbarnet i timmermansverkstaden, en olja på duk finns att beskåda på Louvren i Paris (rum 912).

#enbildkonstnärperdaghållerdoktornborta #konst #konstpaus

You may also like...

%d bloggare gillar detta: