En viktoriansk feminist

Att vara konstnär i det viktorianska England var inte ett yrke som anses särskilt lämpligt för en kvinna. Det bidrog säkert till att de också var förhållandevis få. Men, Marie Spartali Stillman var ett undantag.

Hon föddes 1844 i en välbärgad grekisk handelsfamilj i London. Då fadern var Greklands generalkonsul i Storbritannien bjöds det ofta och flott till fester hemma i trädgården. Bland gästerna fanns en hel del unga och framstående målare och författare. Det var också där i vimlet som Dante Gabriel Rossetti och andra målare inom det prerafaelitiska måleriet upptäckte Marie Spartali Stillmans skönhet. Hon var tydligen något utöver det vanliga. Hon blev med tiden också väldigt uppskattad och uppmärksammad som modell. Något som hon själv blev ganska trött på då hon hellre hade velat att den uppskattningen och uppmärksamheten riktats mot hennes måleri.

År 1871 gifte sig Spartali mot hennes förälders godkännande med William James Stillman, en amerikansk målare och författare. Tillsammans med sin make åkte hon under en tid fram och tillbaka mellan England och Italien. Och där i Italien blev Spartali starkt influerad av italiensk renässanskonst och startade odlade sin egen mogna konstnärliga stil.

Love’s Messenger från 1885 är ett gott exempel på Spartalis prerafaelitska stil, som närmast kan ses som ungrenässans. Love’s Messenger är akvarell, tempera och guld på papper monterat på pannå.

Men Spartali själv var extremt blygsam, och dessutom indoktrinerad i den viktorianska mentaliteten att kvinnor inte skulle, eller rent av kunde, konkurrera med män professionellt. Därför marknadsförde hon inte sin konst utan arbetade på i det tysta, ställd vid sidan av de manliga konstnärerna. Trots detta hade hon framgångar. Spartali var mycket hängiven sin konst och mycket produktiv. Hennes livsverk omfattar cirka 170 målningar. Man kan dock inte låta bli att tänka på hur konstnärskapet hade kunnat utvecklats om hon fått samma förutsättningar som sina manliga kollegor.

Marie Spartali Stillman dog den 6 mars 1927 i London.

Love’s Messenger från 1885 tillhör Delaware Art Museums samlingar.

#enbildkonstnärperdaghållerdoktornborta #konst #konstpaus

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: